X
تبلیغات
شهرداری الکترونیک - شهر الکترونیک مشهد

 

شهر الکترونیک مشهد

شهر الکترونیک مشهد را می توان در سایت http://www.e-mashhad.ir/ دید. این شهر مجازی تقریبا تمامی خدمات مورد نیاز شهری را تحت پوشش قرار می دهد. می بایست دو نقش اطلاع رسانی و خدمات رسانی را از هم متمایز کرد. مهم ترین نقشی که این سایت ایفا می کند، اطلاع رسانی در مورد ابعاد متفاوت خدمات رسانی شهر مشهد است. بر این اساس در این سایت بخش های متفاوتی وجود دارد که می توان در بخش های متفاوت زیر مشاهده کرد:

  • معرفی و بیان تاریخچه و ویژگی های طبیعی شهر مشهد که شامل یک نقشه بلوکی از سطح شهر نیز می باشد.
  • معرفی بخش های مختلف مدیریت شهری شامل استانداری، شورای اسلامی، شهردار، شهرداری و چارت سازمانی آن.
  • بانک اطلاعات شهری که شامل اطلاعات جامعی در مورد مرکز پلیس، مراکز اداری، بانک های خصوصی و دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، بیمارستان ها، داروخانه ها، پایگاه های اورژانس، مساجد، پارک ها، جایگاه های سوخت رسانی، اماکن ورزشی، کتابخانه ها، آزانس های مسافرتی، هتل ها و مهمانسراها،  مجتمع های تجاری و خطوط اتوبوس رانی می باشد. که در تمام این موارد، آدرس و شماره تلفن مراکز مورد نظر در اختیار کاربر قرار می گیرد.
  • بخش دیگر این اطلاع رسانی مربوط به اخبار شهر و استان است که به صورت روزانه به روز می گردد.
  • اطلاعات مربوط به آب و هوا، اوقات شرعی و نرخ ارز از دیگر خدمات اطلاع رسانی این سایت می باشد.

 

علاوه بر نقشی که در مورد اطلاع رسانی شهری مطرح شد، شهر الکترونیک مشهد اقدام به ارائه برخی خدمات می کند. این عمل از طریق امکان متصل شدن به سایت ها و مراکز خاصی که مربوط به ارائه خدمات می باشند صورت می پذیرد که در واقع فرد را از محیط شهر الکترونیک به زیرمجموعه های خارج از آن هدایت می کند. می توان این خدمات را در موارد زیر مشاهده کرد:

  • وجود لینک هایی که کاربر را به صفحاتی نظیر چکیده سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد، استانداری خراسان رضوی، شورای اسلامی شهر، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، شبکه سراسری رزرواسیون هتل های مشهد و اتحادیه هتلداران مشهد منتقل می کند.
  • بخشی به نام زندگی در شهر که خدمات را با توجه به سه زیرگروه «خانه و خانواده»، «کودکان و نوجوانان» و «جوانان» تقسیم می کند و در هر بخش خدمات متفاوتی ارائه می گردد. به عنوان مثال در بخش خانه و خانواده مسائل مربوط به آشپزی، خانه داری و مشاوره به صورت لینک به سایت های مربوطه ارائه می گردد. در بخش کودکان مسائل مربوط به کودکان نظیر تفریح و سرگرمی و اتصال به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیده می شود و در بخش مربوط به جوانان مسائل مربوط به کنکور، دانشگاه و سربازی وجود دارد. همه این قسمت ها کاربران را به صفحات مربوطه متصل می کند تا خدمات مورد نیاز خود را جستجو نمایند.
  • سرویس های الکترونیک نظیر پرداخت اینترنتی قبوض، خدمات اینترنتی تلفن همراه، رزور اینترنتی بلیط هواپیما، خدمات اینترنتی تلفن ثابت، رزور اینترنتی بلیط قطار و رهگیری مرسولات پستی می باشد که البته در این میان تنها امکان رزرو هواپیما از طریق اینترنت میسر است و سایر خدمات به راحتی اجرا نمی شوند یا اصلا اجرا نمی شوند.

 

 

نواقص و محدودیت ها

در شهر الکترونیک مشهد هرچند تمامی خدمات سعی شده است که تحت پوشش قرار گیرد و از این منظر قدم مفیدی برای معرفی تمامی بخش های شهر و خدمات متفاوت مورد نیاز برداشته است، با این وجود می توان مسائلی را دید که توجه به آنها و مترفع ساختن مشکلات و نواقص می تواند در راه بهبودی کیفیت و کارایی آن عمل کند. این موارد را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • نخست مساله کمبود لینک ها است. یکی از راهکارهایی که می تواند کارایی شهر الکترونیک را بیفزاید، ایجاد امکان لینک به تمامی اداره ها و مراکزی است که در سایت معرفی شده است. در واقع در بخش معرفی ها که بخش اعظم این سایت را تشکیل می دهد، کمبود وجود لینکی از مراکز مربوطه حس می شود. به عنوان مثال زمانی که ورزشگاه های متفاوت یا بانک های متفاوت معرفی می شوند، در کنار تلفن و آدرس آنها، سایت آنها نیز ذکر شود و امکان لینک مستقیم از فضای شهر الکترونیک مهیا باشد.
  • خیلی از گزینه های موجود در این سایت باز نمی شوند. این امر را می توان ناشی از مشکلات فنی و سخت افزاری یا عدم تکمیل روند شهرسازی الکترونیکی مشهد دانست. این امر بدان معنا است که کارایی این سایت با بازنشدن بسیاری لینک ها، زیر سوال می رود.
  • اولويت در ساخت شهرهاي مجازي در مورد این کلان شهر توجه به ماهیت توریستی مجازی آن است. شهر الکترونیک مشهد، هویت توریستی شهر را به خوبی نمایان نمی کند. نخست این مساله را در ظاهر سایت می توان دید که با گرافیک سایت شهرداری مشهد یکی است و آن را نه هویتی مستقل به نام شهر الکترونیک مشهد، بلکه بخشی از شهرداری مشهد کرده است. همچنین در این سایت لینکی مربوط به زائران و گردشگران دیده می شود، اما به دلیل باز نشدن این لینک اساسا نمی توان از آن استفاده کرد. خصوصا در مورد حرم امام رضا (ع)، لینکی برای مشاهده مستقیم مراسم حرم وجود دارد، ولیکن به دلیل باز نشدن نمی توان از آن استفاده کرد. بنابراین می بایست توجه ویژه ای در گرافیک این شهر برای بازنمایاندن هویت توریستی آن قائل شد به نحوی که آن را به صورت هویتی به نام شهر الکترونیک (مستقل از شهرداری که شهرداری بخش آن باشد) نمایان گردد.
  • شهرهاي مجازي به دليل فارغ بودن از محدوديت هاي مکاني اين ويژگي را دارند که کاربران را از سرتاسر جهان به سوي خود جذب کنند. در این سایت توجهی به کاربران خارجی زبان نمی شود. بنابراین نمی تواند شهر مشهد را برای مسافران خارجی زبان فراهم نمی کند. ضروری است که مساله چندزبانی در سایت مطرح شود.
  • شهر الکترونیک مشهد برای دو دسته از مردم قابلیت استفاده ندارد. نخست افراد بی سواد است و دوم افراد نابینا. هردو دسته از این افراد به یک روش می توانند امکان استفاده از شهر الکترونیک را داشته باشند و آن افزودن امکان ارتباط صوتی در درون سایت می باشد.
  • این سایت جز چند آلبوم عکس محدود، هیچ نشانی از تصویر ندارد، بنابراین تبدیل به روزنامه ای متن محور بدون عکس شده است. به نظر می رسد هم به دلیل زیبا شدن سایت، هم به دلیل افزایش کارایی آن و هم استفاده از قابلیت های تصویری سه بعدی که فضای مجازی می تواند فراهم کند، توجه به تصویر خصوصا تصاویر سه بعدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

صنعت گردشگری: خدمات مجازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

مقدمه

امروزه صنعت گردشگری یکی از پررونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان محسوب می شود و در خیلی از کشورهای در حال توسعه، منبع تولید در آمد و شکل گیری مشاغل تازه ای است. ایران به واسطه داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی، یکی از قطب های اصلی گردشگری جهان است. با این وجود شعف عمده ای در اطلاع رسانی داخلی و جذب گردشگران خارجی دارد. 

فناوری اطلاعات و ارتباطات مهم ترین ابزاری است که می تواند در صنعت توریسم مورد استفاده قرار گیرد و موجب افزایش چشم گیر جهانگردان خارجی و توسعه این صنعت و تقویت یکپارچگی صنایع موجود گردشگری شود. 

 

 

در فضای شهرسازی واقعی – مجازی که ظرفیت های واقعی شهر در کنار ظرفیت های مجازی آن مورد توجه قرار می گیرد، فضای مجازی بستر نوینی فراهم می کند که در آن بسیاری از خدمات می توانند از محدودیت زمانی و مکانی رهایی یابند. (عاملی:1384) بر این اساس اینترنت و فضای مجازی برای توریسم ظرفیتی مجازی فراهم می کند که در آن مهمترین خصیصه های شهر مجازی (عاملی:1384) از جمله رهایی از قید مکان، سرعت، فراغت از زمان، افزایش کارایی در نظام پاسخ گویی می تواند به کارایی خدمات رسانی در این عرصه کمک کند. بر این اساس گردشگری الکترونیکی عبارت است از به کارگیری فناوری های اطلاعات و ظرفیت های مجازی فضای مجازی برای ارائه سرویس های مورد نیاز گردشگری که گردشگر با مراجعه به یک سایت معتبر گردشگری الکترونیکی می تواند با سرعت زیاد و در هر مکان و زمانی به خواسته های خود دست یابد.

در این مقاله ابتدا تصویری از خدمات مجازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی مورد ارائه می شود و در ادامه سعی می شود که نکات مغفول در این سازمان به منظور ارتقای خدمات رسانی مجازی در عرصه توریسم، بیان گردد.

 

 

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی

خراسان رضوی به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا یک قطب جذب توریست در ایران محسوب می شود. سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان متولی ارائه اطلاعات جامع و خدمات مجازی برای راهنمایی همه جانبه زائران و گردشگران می باشد که متناسب با انتظارات متفاوت و نیازهای گردشگران است. خدمات مجازی ای که در این سایت دیده می شود را می توان به صورت زیر برشمرد:

  • معرفی استان خراسان که اطلاعاتی کلی در مورد پیشینه تاریخی استان، جغرافیایی طبیعی،آب و هوا، منابع آب و شهرستان های متفاوت استان با توجه به مکان های دیدنی و هنرهای سنتی هر منطقه معرفی می شود.
  • معرفی جاذبه های گردشگری متفاوت
  • واحدهای اقامتی و پذیرایی شامل انواع هتل ها و اقامتگاه ها (با ذکر مشخصات کامل، تلفن و آدرس)، خدمات گردشگری و تورهای متفاوت است. بر این اساس گردشگر به راحتی می تواند انتخاب کند در کدام هتل با چه قیمت و کارایی ساکن شود.
  • خدمات گردشگری و تور شامل فهرست دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، انجمن صنفی دفاتر، راهنمایان تور، سفر کارت، سفرهای ارزان قیمت ودفتر خطوط هواپیمایی می شود.
  • بازاریابی و تبلیغات که  شامل دفاتر اطلاع رسانی، نمایشگاه های جهانگردی، همایش ها و سمینارها، شرکت ها و موسسات گردشگری، دفاتر تبلیغات و بازاریابی، تفاهیم نامه های خارجی می باشد.
  • معرفی صنایع دستی و هنرهای صنتی که شامل بیان رشته های متفاوت صنایع دستی، لیست کارگاه های فعال، راهنمای صدور مجوز، فروشگاه های صنایع دستی استان، نمایشگاه ها و بخشی برای آموزش مجازی می شود.
  • معرفی امور فرهنگی استان شامل مجموعه های فرهنگی و تاریخی استان، اموال فرهنگی تاریخی، تولیدات فرهنگی و انتشارات، آموزش، اسناد، سازمان های مردم نهاد، رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه ها، انجمن های میراث فرهنگی و دفتر اطلاع رسانی است.
  • معرفی حرم، که در واقع بخش مجزایی از سایت می باشد که به پخش زنده مراسم حرم، معرفی برنامه های مختلف حرم و فهرست برنامه های هفته جاری و ... می پردازد.
  • در صفحه اعلام اوقات شرعی بر اساس زمان شهر مشهد دیده می شود.
  • در صفحه اصلی سایت لینکی برای مشخص کردن مسیرهای اتوبوس رو در سطح شهر مشهد وجود دارد که البته باز نمی شود
+ نوشته شده توسط محبوبه معصومی در چهارشنبه بیست و پنجم آذر 1388 و ساعت 15:8 |


Powered By
BLOGFA.COM


www.kahalzadeh.mihanblog.com